کم رنگ شدن لکه های صورت با دستگاه لیزر

کم رنگ شدن لکه های صورت با دستگاه لیزر




کم رنگ شدن لکه های صورت با دستگاه لیزر
کک و مک به خاطر نقص در بعضی سلول‌های پوستی رنگدانه‌ای به نام ملانین ایجاد می‌شود. کک و مک ممکن است ناشی از ناراحتی‌های داخلی باشد اما به طور کلی با موی قرمز و حساسیت در برابر نور خورشید ارتباط دارد و بهترین راه پیشگیری آن محافظت پوست در برابر نور خورشید با استفاده از ضد آفتاب است. این لکه‌ها ظاهری دایره‌وار و رنگ تیره‌تر در مقایسه با پوست اطراف خود دارند. رنگ این لکه‌ها اغلب طیف رنگی زرد تا سیاه را شامل می‌شود. معمولاً در مناطقى از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار مى‌گيرد، مثل صورت، پشت دست‌ها، ساعد، گردن و سينه به وجود مى‌آيد. لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت و بدن یعنی اختلالی بزرگ در زیبایی و جذابیت. درمان قطعی برای این كك و مك‌ها وجود ندارد ولی می‌توان با ملاحظاتی خاص و به كار بردن راه‌حل‌هایی ویژه آن‌ها را تا حد زیادی كمرنگ كرد تا دیگر نخستین چیزی كه روی پوست شما خودنمایی می‌كند كك و مك نباشد.

در مورد درمان انواع لک‌برها با ترکیبات مختلف در بازار وجود دارد ولی هیچکدام از این لک‌برها قادر نیستند بطور کامل کک ومک را ریشه کن کنند و کاربرد این لک ‌برها درجهت کنترل، کاهش و کم رنگ کردن کک و مک هست.

البته در مواردی کاملا کک ومک از بین می‌رود ولی اگر شخص درست و منظم از ضد آفتاب استفاده نکند مجددا این لکه‌ها عود خواهد کرد چرا که شخص استعداد بروز این لکه‌ها را دارد و پس از برخورد پوست با آفتاب مجددا رنگدانه‌های پوست فرد فعال میشود و کک ومک ایجاد میشود. بهترین و موثرترین راه محو کک و مک لیزر اسپکترا ان دی یگ ساخت شرکت لوترونیک با طول موج ۵۳۲ نانومتر freckle skin removal nd yag laser است، بطوریکه با یک یا حداکثر دو جلسه لیزر میتوان بسرعت اکثر کک و مک‌های صورت را از بین برد ولی باز شرط استفاده بعدی فرد از ضد‌آفتاب وجود دارد و در صورت عدم استفاده از ضد‌‌آفتاب احتمال عود وجود دارد.



لکه‌های جای جوش

در مورد لکه‌های قهوه ای بعد از جوش بمانند کک ومک استفاده از ضد افتاب ولک بر توصیه میشود، البته اگر کسی بخواهد تاثیر بهتری داشته باشد می‌تواند با مراجعه به پزشک پاکسازی سطحی صورت مثل میکرودم ابرژن یا پیلینگ سطحی اسید میوه حاوی AHA 70% انجام دهد چرا که استفاده همزمان از لک‌برها و پاکسازی صورت تاثیر بیشتر و بهتری در از بین بردن لکه‌های بعد از جوش دارد، در مورد انتخاب روش پاکسازی ( پاکسازی با اسید میوه یا میکرو درم ابریژن ) اگر فرد علاوه بر لک دچار جوش‌های فعال قرمز یا زیر پوستی هم دارد بهتر است پاکسازی اسید میوه انجام دهد ولی اگر جوش‌های فرد خشک شده بهتر است میکرودرم ابرژن انجام دهد، تعداد جلسات و فاصله جلسات پاکسازی هم هر ۲ تا ۳ هفته یکبار و ۵ تا ۷ جلسه می‌باشد.

در مورد لکه‌های قرمز بعد از جوش  متاسفانه درمان دارویی بصورت کرم یا محلول کم اثر است و بهترین راه برای از بین بردن لکه های قرمز لیزر با طول موج ۵۸۰ تا ۶۰۰ نانومتر توسط پزشک متخصص پوست ومو است ومعمولا با ۴ جلسه هر ۲ تا ۳ هفته یک بار میتوان لکه های قرمز بعد از جوش را از بین برد یا بسیار کم کرد.
لک‌های ملاسما

به این نوع لک، ملاسما یا لک بارداری و لک هورمونی (ناشی از استفاده از قرص های ضد بارداری) هم می‌گویند، میزان پاسخ درمان بستگی به نوع ملاسما است، معمولا ملاسما بر حسب عمق رنگدانه‌ها در پوست به سه نوع سطحی، متوسط یا میکس و عمقی تقسیم بندی میشود وهر چه عمق رنگ دانه ها در پوست عمیق تر و بیشتر باشد درمان دارویی مشکل تر و شاید غیر قابل درمان باشد.

در این موارد معمولا استفاده از لک‌برها و لایه برداری‌های سطحی پاسخ خوبی می‌دهد، در نوع متوسط یا میکس ( مخلوط ) رنگدانه‌ها علاوه بر لایه سطحی پوست به زیر لایه سطحی پوست یعنی درم پاپیلر هم نفوذ کرده، در این موارد درمان دارویی با انواع کرم های لک بر برای از بین بردن این لکه ها مشکل است و هدف اصلی کم رنگ کردن این لکه ها است و می‌توان با درمان های مختلف این لکه ها را تا حد زیادی کم رنگ کرد ، ولی در نوع عمقی رنگ دانه ها در لایه سطحی پوست نیستند بلکه فقط در زیر لایه سطحی یعنی در درم پاپیلر نفوذ کرده در این موارد درمان ناامید کننده است چرا که اصولا کرم‌ها یا محلول‌های لک بر موضعی نمیتوانند به زیر لایه سطحی پوست پوست نفوذ کنند.

در این موارد کارهای تحقیقی بسیار شده مثلا در روش مزوتراپی با سوزن های بسیار ظریف داروههای لک بر را زیر لایه سطحی پوست تزریق میکنند یا لیزرهایی پیشرفته و استانداردی ( که کاملا توضیح داده خواهد شد) که توانایی نفوذ به لایه زیر اپیدرم را دارند و بتوانند رنگ دانه های عمقی را تخریب کنند با این وجود در موارد کمی درمان قطعی حاصل نمیشود و فقط شخص باید امید ان را داشته باشد که پزشک بتواند با این روش ها فقط ان را کنترل و خیلی کم رنگ کند ومهمتر از بدتر شدن وپیشرفت این لکه ها جلوگیری کند.

تنها راه مطمئن و موثر برای درمان کامل یا بهبودی قابل ملاحظه ملاسما یا لک باردارای لیزر درمانی هست ، اغلب دستگاهای لیزر یا ای پی ال های ساخته شده در درمان این نوع لک خصوصا موارد عمقی ان غیر موثر و ناکارامد بوده و بعضا باعث بدتر شدن ان هم میشود ، در بین تمام دستگاهای لیزردر دنیا دو دستگاه هست که تائیدیه لازم برای درمان این نوع لک را دارد )و یکی از این دستگاهای موثر لیزر در درمان ملاسما  pulsed Q-switched ۵۳۲ and 1064 Nd: YAG laser SPECTRAمی باشد . با استفاده از این لیزر و با ابتکار متدی از ان به نام اسپکترا تونیینگ ( طول موج ۱۰۶۴ و عرض پالس ۵ نانومتر ) میتوان با چند جلسه ( ۵ تا ۱۰ جلسه ، هر دو هفته یک بار ) در اغلب موارد انواع ملاسما ( یا لک بارداری یا لک هورمونی ) را بهبودی قابل ملاحظه یا بهبودی کامل بخشید ، انجام این روش با این دستگاه برای بیمار بدون درد هست و هیچ زخم یا قرمزی زیادی بر جا نمیگذارد اخیرا شرکت لوترونیک یک هندپیس با یک طول موج جدید ۵۸۵ نانومتر برای این دستگاه لیزر برای درمان بهتر لک ملاسما ساخته است به نام لیزر با هندپیس گلد GOLD 585 nm ، که تاثیر درمانی ان از تمام لیزرها با طول موج های مختلف موثرتر است و در خیلی از موارد دو طول موج ۵۸۵ نانومتر ( GOLD ) و ۱۰۶۴ ( اسپکترا ) همزمان در درمان این نوع لک مقاوم به درمان به کار می رود .
اینکه چه افرادی بهتر است از لیزر یا کرم های لک بر استفاده کند به چند عامل بستگی دارد؟

    اگر تعداد و وسعت کک ومک در صورت فرد زیاد است استفاده از کرم های لک بر جواب خوبی نخواهد داد و تنها راه همان لیزر است ولی اگر تعداد کک ومک کم است بهتر است فرد ابتدا ۴ ماه از لک بر تجویز شده توسط پزشک استفاده کند واگر پاسخ مناسب ایجاد نشد انگاه بر طبق میل وخواسته قلبی خود به پزشک متخصص پوست  مراجعه و لیزر کند .البته اگر همان تعداد کم کک و مک هم از نظر روحی باعث ازردگی فرد میشود از همان ابتدا هم میتواند همان تعداد کم یا پراکنده لک صورت یا کک ومک را لیزر کند
     اگر فرد دچار کک ومک است ولی زمینه پوست ایشان تیره و خیلی سبزه باشد شخص باید ابتدا بمدت حداقل دو ماه از لک بر ها استفاده کند و بعد اگر پاسخ مناسب ایجاد نشد برای لیزر مراجعه کند والبته در این مورد حتما باید پزشک معالج تست لیزر انجام دهد یعنی در جلسه اول به عنوان تست تعدادی از کک ومک ها در یک منطقه خاصی از پوست را لیزر کند واگر بعد از یک ماه پاسخ مناسب بود جلسات لیزر را ادامه دهد.

    سومین فاکتور خواسته قلبی فرد و هزینه ای که باید بپردازد مثلا شاید برای کسی کک ومک در صورتش مهم نباشد واز لحاظ روحی باعث ازار ایشان نشود در اینصورت نیازی به لیزر نیست یا کسی که توان پرداخت هزینه لیزر را ندارد در این موارد شخص فقط از ضد افتاب و لک بر ( تجویزی توسط پزشک ) استفاده کند تا هم پیشگیری شود که لکه های صورت بیشتر نشود وهم وسعت و تعداد لکه ها کمتر و بهتر شود.


شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا