آی پی ال (IPL) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

آی پی ال (IPL) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟




آی پی ال intense pulse light  یعنی سیستم های  نور شدید پالسی. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد وجوان سازی پوست و روشن نمودن لک های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) می باشد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. ارزانتر است و سریعتر عمل می کند.  دستگاه IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و پوبیس بصورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالس های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آن ها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملا بدون درد است. عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند.  کاندیدهای مناسب جهت IPL : افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زائد به صورت کامل توسط این روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.
آی پی ال - IPL

Ipl ملایم، بی خطر است وطی دوتاسه جلسه ضایعات متعدد پوستی را می تواند درمان کند واساسا نیاز به مراقبت خاص ویا دوره نقاهت ندارد.
موارد کاربرد IPL

    درمان دائمی موهای زائد
    پوستهای خشک با چروک ریزسطحی و جوانسازی پوست
    افرادی که قرمزی پوست گونه و بینی دارند.
    آکنه های ملتهب و قرمز
    پوستهای چرب با منافذ باز
    قرمزی پس از بهبود جوش
    کک ومک وآسیب های پوستی ناشی از آفتاب
    روزاسه
    تلانژکتازی (ضایعات عروقی)
     اسکارهای (فرورفتگی) ناشی از جوش

 

منبع نوری IPL با استفاده از نور و گرما باعث نابودی جای آکنه و اسکار می شود این تکنولوژی که به فن آوری LHE معروف است روش نوینی در درمان آکنه محسوب میشود.  در یک بررسی که بر روی ۲۰ نفر انجام شد حدود ۸۵ درصد بیماران بهبود بیش از ۵۰ درصد ضایعات آکنه را پس از ۴ هفته لیزر IPL ذکر کردند. در یک بررسی دیگر که بیماران ۵ جلسه لیزر به فاصله ۲ هفته داشتند بهبود حدود ۷۰ درصد را در ضایعات التهابی و غیرالتهابی جوش صورت مشاهده شد. از طرف دیگر لیزر IPL در درمان قرمزی بعد از درمان آکنه نیز بسیار موثر است.برای از بین بردن قرمزی بعد از آکنه شاید یک جلسه IPL نیز کافی باشد.

IPL یک روش غیرتهاجمی برای درمان آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و پیری پوست می باشد بدون اینکه آسیبی به سطح پوست برساند. طول موج خاصی از IPL به طور انتخابی، عروق مویرگی متسع پوست و لکه های قهوه ای ناشی از آفتاب را از بین می برد به علاوه حرارت ایجاد شده در پوست سبب بازسازی کلاژن و سفت تر شدن پوست از عمق می شود. IPL به تنهایی جهت درمان ضایعات رنگ پوست، رفع قرمزی سطح پوست و جوانسازی پوست به کار می رود. جلسات درمانی آن متعدد از جلسه ۳ تا ۶ جلسه است که با فاصله ۳۲ تا ۴ هفته انجام می شود.  IPL جهت درمان مویرگ های باز پوست که باعث قرمزی پوست می شود، لکه های پیگمایی پوست، منافذ باز پوست، چروک ریز، بزرگی غدد چربی پوست، جوش صورت و برخی از اسکارها مفید می باشد. IPL عوارض چندانی ندارد. مختصر قرمزی در محل IPL ایجاد می شود که طی چند ساعت بعد از بین می برد. در بعضی موارد که بیمار کک مک تیره داشته باشد ممکن است دلمه کوچکی روی این لکه ها بسته شود که طی چند روز بعد خود به خود می افتد و کک مک ها را کم رنگ تر می کند. هم چنین جهت بهبود اسکارها و فرورفتگی های پوستی و تنظیم ترشح چربی و منافذ پوست می شود.
نحوه کار IPL

یک محفظه فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیک هوشمند، و یک لامپ تولید کننده نور پالسی شده شدید (فیلترشده ضربانی) که طول موجهای ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می کند، در آن تعبیه شده است. یک سیستم ایجاد کننده برودت و سرما که با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط IPL محافظت می شود. دامنه طول موج های این نور فیلتر شده ضربانی توسط لامپ یاد شده در گستره وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می یابد و طیف آن از ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر است.




شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا