از بین بردن، رفع و درمان زگیل با لیزر کلینیک بلزا

از بین بردن، رفع و درمان زگیل با لیزر کلینیک بلزا






زگيل‌ها در اصل، تومورهاي پوستي خوش‌خيمي هستند که به شکل ضخيم شدن پوست سطحي به حالت دايره‌اي و گرد ظاهر مي‌شوند. پوست در محل زگيل‌ها غالباً به صورت زبر و خشن در مي‌آيد و رنگ متفاوتي نسبت به پوست سالم اطراف خود پيدا مي‌کند.

علت به وجود آمدن زگيل


زگيل‌ها به علت آلوده شدن پوست به ويروس‌هاي متعلق به خانواده پاپيلوماويروس (پايلوماويروس انساني يا HPV) به وجود مي‌آيند. اين نوع از ويروس‌ها گرايش زيادي به سطح پوست و غشاهاي مخاطي بدن دارند. اين نوع عفونت ويروسي يک عارضه بسيار شايع است و امکان انتقال آن به ديگران نيز به عوامل متعددي از قبيل محل عفونت، مقدار ويروس موجود در پوست، نوع و ماهيت تماس بين پوست آلوده و سالم و نيز وضعيت ايمونولوژيکي افرادي که در معرض آن قرار مي‌گيرند، بستگي دارد.
واگير اين عفونت ويروسي از طريق تماس مستقيم بين زگيل‌هاي موجود بر روي پوست يا ويروس‌هايي که به تازگي منتشر شده و در شرايط مطلوبي از دما و رطوبت در زير پوست، هنوز در حالت فعال به سر مي‌برند با پوست سالم اتفاق مي‌افتد. بنابراين احتمال بروز آن در افرادي که دچار نقص سيستم ايمني هستند و يا در دوره بارداري هستند و يا تماس مستقيم و بسيار نزديک با افراد آلوده به ويروس دارند، بيشتر است.
به طور کلي، احتمال واگير و انتقال زگيل‌هايي که در کف پا يا کف دست به وجود مي‌آيند، خيلي پايين است، اما زگيل‌هايي که در قسمت آلت تناسلي باشند به شدت واگير دارند. همچنين زگيل‌ها مي‌توانند از طريق تماس ساده بين پوست سالم وآلوده، به راحتي به ساير نقاط بدن يک بيمار نيز سرايت کنند.

انواع زگيل


زگيل‌هاي عادي معمولاً بر روي انگشتان، دست‌ها، زانو و آرنج‌ها به وجود مي‌آيد. سطح پوست در محل زگيل به حالت زبر و خشن در مي‌آيد و ظاهر آن به شکل يک گل کلم کوچک است که در مرکز آن نقطه سياه رنگي وجود دارد. زگيل معمولاً به شکل يک برجستگي کوچک، سفت و گنبدي‌شکل است.
زگيل‌هاي پهن معمولاً از نظر اندازه ريز هستند و نوک آن‌ها صاف و نرم‌تر از زگيل‌هاي ديگر است. اين نوع از زگيل معمولاً به رنگ صورتي، قهوه‌اي روشن يا زرد است و به صورت خوشه‌اي بر روي پوست صورت، دست‌ها، بازو‌ها و زانو ظاهر مي‌شود. زگيل‌هايي که در قسمت کف پا باشند، بسيار آزاد دهنده و معمولاً دردناک هستند. زگيل‌هاي رشته‌اي به شکل انگشتان دست هستند. رنگ اين نوع از زگيل‌ها به رنگ گوشت بدن است و معمولاً در  اطراف دهان، چشم‌ها و بيني به وجود مي‌آيند.

درمان و رفع زگيل


زگيل‌هايي که بر روي پوست شما وجود دارد، در يک جلسه مشاوره با متخصصان پوست در کلينيک بلزا ، به طور کامل مورد معاينه و ارزيابي قرار مي‌گيرد تا تعداد جلسات درماني لازم براي رفع آن‌ها مشخص شود. همچنين يک پزشک متخصص پوست، نحوه انجام درمان را با جزئيات کامل براي شما شرح مي‌دهد تا شما در مورد اقداماتي که در زمان عمل انجام مي‌گيرد و نيز بهترين راه‌هاي مراقبت از پوست بعد از درمان و رفع زگيل‌ها، آگاهي کامل داشته باشيد.
توجه داشته باشيد که زگيل نه تنها به خاطر مشکلات زيبايي که براي پوست ايجاد مي‌کند، بلکه به دليل آزار و ناراحتي زيادي که براي هر فرد به همراه دارد، حتماً بايد مورد درمان قرار گيرد. براي مثال زگيل هاي کف دست يا کف پا به داخل پوست گسترش پيدا مي‌کند و در هنگام راه رفتن يا وقتي که جسمي را در دست نگه مي‌داريد، فشار زيادي را بر دست و پا وارد مي‌سازد و باعث مي‌شود که حرکات دست و پا دچار بي‌نظمي شود. همچنين برخي از انواع عفونت‌هاي ويروسي HPV مي‌توانند خاصيت سرطان‌زايي داشته باشند. بنابراين بايد نوع زگيل به سرعت تشخيص داده شود و تحت درمان قرار گيرد.

در صورت ابتلا به زگيل، بايد حتماً به يک پزشک متخصص پوست مراجعه کنيد و در مورد مسائل زير مشورت کنيد:
  • وجود درد، علائم عفونت و خونريزي در محل زگيل
  • تغيير در رنگ يا شکل ظاهري زگيل
  • برطرف شدن زگيل بعد از استفاده از داروهاي پزشکي موضعي
  • در صورتي که زگيل در دستگاه تناسلي يا در ناحيه مقعد به وجود آمده باشد.
  • در صورتي که زگيل در افراد مبتلا به نقص سيستم ايمني يا ديابت به وجود آمده باشد.
براي درمان زیگیل مي‌توان از عمل‌ها و روش‌هاي درماني مختلفي استفاده کرد. کرم‌ها و محصولاتي که به عنوان برطرف‌کننده زگيل در داروخانه‌ها عرضه مي‌شود را مي‌توان به مدت چند هفته بر روي ناحيه مورد نظر استفاده کرد و ممکن است بتواند زگيل را برطرف کند، اما دقت کنيد که اين محصولات را نبايد براي آلت تناسلي و صورت استفاده کرد. اگر پزشک متخصص پوست لازم بداند، مي‌توان زگيل را با استفاده از عمل‌هايي مانند کرايوتراپي، الکتروکواگولاسيون يا برش مستقيم با تيغ جراحي، برطرف نمود.
روش ليزر درماني مي تواند زگيل‌هاي واقع در قسمت‌هاي زير را به طور مؤثر و دائمي رفع نمايد:
  • انگشتان
  • ناخن‌ها
  • صورت
  • پاها
  • آرنج
  • زانو
  • واژن

جراحي زگيل با ليزر


ليزر پالس داي

ليزر‌هاي پالس داي، هموگلوبين‌هاي (مولکول‌هاي انتقال‌دهنده اکسيژن در خون) موجود در رگ‌هاي خوني در محل زگيل را هدف قرار مي‌هد. گرماي حاصل از ليزر به بافت‌هاي اطراف محل زگيل منتقل مي‌شود و رگ‌هاي خوني آن‌ها را مسدود مي‌کند تا از رسيدن مواد غذايي به زگيل جلوگيري شود. به اين ترتيب، زگيل خشک مي‌شود و در نهايت از پوست جدا شده و مي‌افتد. کارآيي بالاي روش ليزر پالس داي در تحقيقات انجام شده توسط چندين تيم تحقيقاتي مختلف به اثبات رسيده است. در يک مطالعه، ميزان موفقيت روش ليزر فلاش لامپ پالس دراي در درمان بيماران مبتلا به زگيل‌هاي کف پا، بيش از ۷۹% گزارش شد. در مطالعه ديگري نيز ميزان موفقيت روش ليزر پالس دراي در درمان زگيل‌هاي اطراف ناخن، ۷/۸۵% گزارش شده است.

ليزر دي اکسيد کربن

ليزر دي اکسيد کربن از طريق ارسال يک پرتو بسيار تمرکز يافته و قوي براي تخريب و محو بافت‌هاي آسيب‌ديده عمل مي‌کند و ثابت شده است که تنها با يک جلسه عمل، کارآيي بالايي در درمان بيماران دارد. در اين مطالعه، ۴۰ بيمار مبتلا به زگيل که در مجموع ۵۴ زگيل سرسخت در آن‌ها وجود داشت و قبلاً ساير روش‌هاي درماني در رفع زگيل‌هاي آن‌ها مؤثر واقع نشده بود، با استفاده از ليزر دي‌اکسيدکربن مورد درمان قرار گرفتند. در اين روش ابتدا از پرتو ليزر به عنوان يک تيغ جراحي براي بريدن يک دايره در اطراف زگيل استفاده شد و سپس خود بافت زگيل با استفاده از ليزر تخريب و محو شد. براي همه اين بيماران تنها از يک جلسه درماني استفاده شد و طول مدت بهبودي بعد از عمل در آنان نيز به طور ميانگين ۴ تا ۵ هفته بود. دوازده ماه بعد از انجام عمل، هيچ مورد مجددي از زگيل در اين بيماران به وجود نيامده بود و هيچ‌گونه علائم بارزي از زخم يا عفونت در آن‌ها وجود نداشت، اما فقط يکي از بيماران از درد بعد از عمل شکايت داشت.

عوارض بعد از عمل


استفاده از ليزر براي درمان زگيل بيشتر در مورد زگيل‌هايي که در کف پا يا بر روي آلت تناسلي به وجود مي‌آيد، رايج است. البته نبايد فکر کنيد که جراحي زگيل کف پا يا جراحي زگيل آلت تناسلي با استفاده از ليزر، يک عمل ساده است. بلکه اين يک عمل پرهزينه و گران قيمت است و درد زخم‌هاي ناشي از آن ممکن است تا چند روز بعد از عمل هنوز وجودداشته باشد. تحقيقات نشان داده است که دوره بهبودي بعد از عمل در افرادي که از جراحي ليزر براي رفع زگيل‌ها استفاده مي کنند، خيلي طولاني‌تر از افرادي است که از روش‌هاي درماني ديگر استفاده مي‌کنند. همچنين احتمال اندکي وجود دارد که محل زگيل دچار عفونت شود. با همه اين اوصاف، جراحي ليزر براي برداشتن زگيل‌ها بسيار مؤثر است و هيچ‌گونه آثار زخم در پوست باقي نمي‌گذارد يا آثار آن بسیار ناچيز است.

آيا اين عمل براي کودکان و بزرگسالان ايمن است؟


رفع زگيل با استفاده از روش ليزر درماني، اغلب ناراحتي‌ها و عوارض مربوط به ساير روش‌هاي درمان زگيل را به دنبال ندارد و هم براي بزرگسالان و هم براي کودکان در هر سن و سالي، يک روش ايمن به شمار مي‌رود. تعداد عمل‌هاي لازم براي رفع کامل و دائمي زگيل‌ها به اندازه، موقعيت و تعداد زگيل ها بستگي دارد. زگيل‌هاي ساده را مي‌توان تنها در يک جلسه درمان کرد، اما برطرف کردن زگيل‌هاي سرسخت و عميق ممکن است به چند جلسه ليزر درماني نياز داشته باشد.

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا