با بوتاکس و کاربردهای آن در پوست و زيبايي آشنا شوید !

با بوتاکس و کاربردهای آن در پوست و زيبايي آشنا شوید !

  
با بوتاکس و کاربردهای آن در پوست و زيبايي آشنا شوید !
اگر کلمه بوتاکس را در گوگل جستجو کنید تا به محبوبیت آن و مطالب متعددی که در مورد بوتاکس منتشر شده است پی ببرید ! در آمار سال 2007 در آمريكا تعداد تزريق بوتاكس 2 برابر تمامي اعمال جراحي پلاستيك شامل: رينوپلاستي، پروتز سينه، كوچك كردن سينه، ابدو مينو پلاستي و ليپوساكشن بوده است. در عين حال اظهار نظرهاي ضد و نقيضي در مورد بوتاكس و عوارض آن به طور مرتب مطرح ميشود. مقاله زير ميكوشد به بسياري از اين سوالات پاسخ دهد.

بوتاكس چيست؟
بوتاكس شكل تغيير يافته سم باكتريكلستريديوم بوتولينوم است. اين باكتري به طور معمول، باعث مسموميت غذايي ميشود اما با تغيير ساختمان اين سم، دارويي به نام بوتاكس به دست آمده است كه فوايد دارويي متعدد و روزافزوني دارد. بوتاكس در واقع اسم تجاري اين دارو است كه توسط شركت آلرگان آمريكا ساخته ميشود . در ساير كشورهااين دارو به اسامي ديگري توليد مي شود كه معتبرترين آنها كه در ايران موجود است،ديسپورت نام دارد كه ساخته شركت ايپسن انگليس و مورد تاييد FDA است.

 

كاربرد بوتاكس در پوست و زيبايي چيست؟
به طور كلي كاربردهاي بوتاكس را ميتوان به 2دسته زيبايي و درماني تقسيم كرد.

كاربردهاي زيبايي :
- رفع چين و چرو كهاي حركتي ،متوقف كردن پيشرفت چروك هاي ثابت مثلا در پيشاني، دور چشم، خط اخم، چينهاي دورلب و چين هاي چانه و گردن
- بالا بردن ابروها
- بالا بردن گوشه لب ها
- كاهش نمايش لثه هنگام خنديدن
- بالا بردن نوك بيني
- كاهش حجم عضله مسئول جويدن دربيماراني كه دچار دندان قروچه و برجستگي اين عضله هستند

کاربردهای درمانی :
- انقباض عضلات گردن و کجی گردن ناشی از آن
- درمان اسكارهاي برجسته و گوشت اضافه عمل اسكار هيپرتروفيك
- درمان و جلوگيري انقباض كپسولي دربيماران داراي پروتز پستان
- درمان تعريق زير بغل و كف دست و پا

 

نتايج حاصل از بوتاکس چگونه است؟

به طور معمول نتايج حاصله از بوتاکس بعد از سه روز ظاهر و بهترين نتيجه 15 روز بعد نمايان مي‌شود. ماهيچه‌اي که بوتاکس به آن تزريق مي‌شود به هيچ‌وجه فلج نمي‌شود بلکه قدرت حرکتي خود را تا حدي از دست مي‌دهد. بوتاکس دوام هميشگي ندارد و چهار تا شش ماه بعد، ماهيچه قدرت اوليه خود را پيدا مي‌کند و خطوط بازمي‌گردند. براي آنکه بوتاکس کاملا موثر باشد بايد يک سال تمام هر سه ماه يک بار عمل بوتاکس تکرار شود. در سال دوم، دو بار تزريق کافي است واز اين پس بايد هر سال يک بار بوتاکس تزريق شود تا تاثيرش هميشگي باشد.

 

آيا تزريق بوتاکس درد دارد؟

بوتاکس به وسيله سوزن‌هاي بسيار ظريف تزريق مي‌شود و تقريبا بدون درد است افراد بسيار حساس مي‌توانند يک ساعت قبل از تزريق از کرم‌هاي بي‌حس کننده استفاده کنند.

 

آيا عواقب ثانويه دارد؟

اين احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهيچه‌هاي کناري تزريق شود يا حتي در اثر تزريق عميق روي آنها تاثير بگذارد. تزريق بوتاکس به ماهيچه بالا برنده پلک موجب افتادگي کامل يا بخشي از پلک به مدت شش تا هشت هفته مي‌شود. از جمله تاثيرات ثانويه تزريق بوتاکس مي‌توان به خشکي موقتي چشم، اشک، تورم پلک، خطاي ديد، التهاب قرنيه، هماتوم يا تراوش و تجمع موضعي خون که به زودي منعقد مي‌شود،دردهاي موقتي و سوزش خفيف اشاره کرد. به گزارش موسسه سوئيسي محصولات درماني، حتي اگر بوتاکس به درستي به وسيله يک متخصص تزريق شود، باز هم در 24درصد مراجعان، سردرد، هماتوم، تورم، افتادگي پلک و دردهاي خفيف مشاهده مي‌شود.

 

آيا يک ماده مضر و خطرناک نيست؟

باکتري کلوستيريديوم سمي را مي‌سازد که جذب آن به وسيله بدن موجب بوتاليسم مي‌شود. بوتاليسم يک نوع مسموميت غذايي نادر است. براي آنکه چنين مسموميتي براي بدن خطرساز باشد بايد ميزان اين سم تزريقي به بدن چند هزار برابر آن چيزي باشد که در روش درماني بوتاکس مورد استفاد قرار مي‌گيرد. آسپرين نيز ماده مفيدي است اما اگر 10 برابر بالاتر از مقدار تجويزي مورد مصرف قرار گيرد کشنده خواهد بود.

 

گرچه نزديک به 30 سال است که بوتاکس کشف شده اما تنها 10 سال است که در زيبايي مورد استفاده قرار گرفته و به نظر مي‌رسد جايگزين مناسبي براي ليفتينگ و انواع جراحي‌ هاست که در نهايت رضايت فرد را نيز جلب نمي‌کنند. از نظر برخي پزشکان، بوتاکس عوارض جانبي ندارد ولي در نظر برخي نيز بوتاکس روش ناشناخته‌اي است که تاثيرات درازمدت آن روي بدن مشخص نشده است.

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا