روش های مختلف خال برداری

روش های مختلف خال برداری



خال شايع‌ترين و متداول‌ترين ضايعه‌ي پوستي است. در واقع يك جور تومور پوستي است كه از سلول‌هايي به نام ملانوييت (سلول رنگ دانه‌اي) ساخته مي‌شود. به همین دلیل روش های خال برداری مورد توجه افراد قرار گرفته است. خال‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را برداشت. 

چه خال‌هایی معمولاً برداشته می‌شوند؟

  • خال‌های غیرطبیعی: خال‌هایی که غیرطبیعی هستند، یعنی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که می‌تواند نشان دهنده سرطان پوست باشد، مانند اندازه بزرگ، عدم تقارن، حاشیه نامنظم، رنگ‌های مختلف یا تغییر در اندازه، شکل یا رنگ.
  • خال‌های مادرزادی بزرگ: خال‌های مادرزادی بزرگ، یعنی خال‌هایی که اندازه آنها بیش از 6 میلی‌متر است، می‌تواند بیشتر در معرض خطر سرطان پوست باشد.
  • خال‌هایی که در معرض آسیب هستند: خال‌هایی که در معرض آسیب هستند، مانند خال‌هایی که در معرض اصطکاک یا سایش هستند، می‌تواند بیشتر در معرض خطر سرطان پوست باشد.
  • خال‌هایی که برای دلایل زیبایی برداشته می‌شوند: خال‌هایی که برای دلایل زیبایی برداشته می‌شوند، مانند خال‌هایی که در محلی قرار دارند که می‌تواند آزاردهنده باشد یا ظاهر آن برای فرد خوشایند نباشد.


راه های مختلف خال برداری

با توجه به اینکه محل به وجود آمدن خال ها و نوع آن ها می تواند تفاوت هایی با هم داشته باشد، می توان از روش های مختلفی برای خال برداری استفاده نمود. البته فاکتور های دیگری نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند که از مهم ترین آن ها می‌توان به سن بیمار، بزرگ یا کوچک بودن خال، عمق خال، رنگ خال و حتی محل خال اشاره نمود. اما به طور کلی خال هایی که در گذر زمان، شکل، اندازه، تقارن و رنگ آنها دچار تغییراتی می شود باید تحت انجام آزمایشات مختلف قرار بگیرند و در صورت نیاز عمل خال برداری بر روی آن ها از طریق یکی از روش های زیر انجام بگیرد.


روش جراحی برای خال برداری:

پرکاربردترین روش برای برداشتن خال روش جراحی است. خال ها با بی حس کردن پوست و حذف بخش رشد کرده با قیچی یا با چاقوی جراحی خال برداشته می شوند. سه روش برای برداشتن خال صورت و بدن با جراحی وجود دارد: خارج سازی کامل تراشه ای، بیوپسی پانچ و جراحی برشی.


روش خارج سازی کامل تراشه ای:

در این روش پزشک برای برداشتن خال از بیهوشی موضعی استفاده می کند و با چاقوی جراحی تیز و کوچک جراحی سطح خال را برش زده و آن را با پوست مجاور همسطح می سازد.


روش بیوپسی پانچ:

در این روش با یک دستگاه مخصوص خال ها را برمی دارندو قطعه مکعبی شکلی از پوست را پانچ می کنند . این روش برای برداشتن خال های پوستی کوچکتر مناسب است.


جراحی برشی :

با روش جراحی همراه با برش، خال را کامل برش زده و زخم را بخیه می زنند. این روش برای خال های پوستی که صاف یا بدخیم هستند، مناسب است.


کرایو :

یکی دیگر از روش های خال برداری که مورد استفاده قرار می گیرد، روش کرایو می باشد. در این روش گاز اکسید نیتروژن از طریق دستگاه های مخصوص به سطح پوست زده می شود تا خون رسانی به سلول های تشکیل دهنده ی خال را از طریق سرمای ایجاد شده مختل نموده و از این طریق عمل خال برداری بر روی صورت و یا پوست دیگر اعضای بدن انجام بگیرد.


کوتر :

یکی از روش های بسیار قدیمی و منسوخ شده برای خال برداری، روش حرارتی یا کوتریزاسیون می باشد. به دلیل عدم تعیین دقیق عمق آسیب بافتی و احتمال زیاد در ایجاد اسکار، به خصوص برای برداشتن خال های صورت امروزه استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.


لیزر :

لیزر یکی از روش های مناسب برداشتن خال است که امروزه با استقبال خوبی نیز از طرف مخاطبان زیبایی رو به رو شده است. در روش برداشتن خال با لیزر بر خلاف روش کوتر، عمق آسیب بافتی به طور دقیق تعیین می شود این روش برای خالهای مسطح پوستی و یا خالهای جانکشنال ( ریشه دار) تنها روشی است که می تواند استفاده شود.

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا