درمان خال‌های پوستی

درمان خال‌های پوستی

درمان خال‌های پوستی

معمولا خال‌ها رشد شایعی در پوست دارند. به‌احتمال زیاد، شما بیش از یکی را در بدن خود دارید. بیشتر افراد حداقل ۱۰ تا ۴۰ عدد خال روی پوست خود دارند. اکثر خال‌ها بی‌ضررند و هیچ جای نگرانی نداشته و نیازی به درمان ندارند، اما ممکن است به واسطۀ این خال‌ها، مورد خطر سرطان پوست قرار بگیرید یا به دلایل زیبایی‌شناختی اقدام به برداشتن خال کنید.
به گفته متخصص پوست به‌محض اینکه متخصص پوست شما یک خال خطرناک را شناسایی کرد، باید سریعا اقدام به برداشتن آن کنید. برداشت خال معمولا به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نسبتا بدون درد است.

گزینه‌های برداشتن خال

اصلاح کردن

برخی از خال‌های پوستی را می‌توان با پوست سر اصلاح کرد. این ناحیه از قبل با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود و معمولا فقط یک علامت صورتی کوچک بعد از برداشتن باقی می‌ماند.

منجمد کردن

خال‌های غیرسرطانی را که در لایه‌های عمیق‌تر پوست رشد نمی‌کنند، می‌توانیم با استفاده از نیتروژن مایع منجمد کنیم. این نوع از درمان خال‌های پوستی ممکن است یک تاول کوچک روی پوست بگذارد؛ اما یک روش سرپایی نسبتا ساده است.

درمان با لیزر

خال‌های کوچک‌تر و غیرسرطانی که از سطح پوست بیرون نمی‌روند نیز ممکن است با درمان لیزر از بین بروند. در این روش درمانی خال، در معرض انفجارهای شدید پرتوهای نور برای تجزیۀ سلول‌های آن در پوست قرار می‌گیرد. لیزرها همچنین می‌توانند به مناطقی از بدن مانند صورت، بینی یا گوش دسترسی پیدا کنند که درمان با استفاده از روش‌های دیگر دشوار است. در درمان با لیزر برش یا سوزش پوست وجود ندارد و خطر ابتلا به عفونت به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و در آخر اینکه، در طول یک جلسه، چند خال قابل درمان است. نتایج حتی برای افرادی که مایل به حذف خال در قسمت‌های قابل مشاهدۀ بدن مانند صورت یا ناحیۀ گردن هستند، قابل قبول است.

آیا برداشتن خال با لیزر، عملی بی‌خطر محسوب می‌شود؟

در این موارد لازم است که به پزشک معالج خود مراجعه کنید و ایشان با انجام معاینات دقیق برای شما روشن کنند که آیا، برداشتن خال با لیزر امکان پذیر هست یا خیر؟ تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین روش درمانی باید توسط پزشک براساس نتایج حاصل از معاینۀ کامل خال انجام شود.

نحوۀ انجام این روش چگونه است؟

در بیشتر موارد، بیهوشی موضعی قبل از برداشتن خال انجام می‌شود. یک بی‌حسی موضعی باعث ایجاد بی‌حسی و تغییر پوست می‌شود و سپس لیزردرمانی کاملا بدون درد و بدون هیچ‌گونه ناراحتی انجام می‌شود.

اشعۀ لیزر به سمت سلول‌هایی می‌رود که خال را تشکیل می‌دهند. آن سلول‌ها پرتوی را جذب می‌کنند و بنابراین خال به دور از سطح پوست دفع می‌شود. در حالی که پوست مجاور همچنان دست‌نخورده است. بعد از اتمام عمل، پزشک توضیح می‌دهد که چگونه باید از پوست در خانه مراقبت کرد.


مراقبت‌های پس از درمان

پس از پایان درمان، مراقب باشید که :
 پوست خود را در معرض اشعۀ ماوراء بنفش خورشید قرار ندهید.
 از محل موردنظر مراقبت کنید تا رنگ آن قسمت مانند رنگ بقیۀ پوست شود.
 در صورت امکان از استفادۀ مواد آرایشی روی پوست خودداری کنید؛ زیرا این امر می‌تواند باعث احساس سوزش شود.
 هر روز از کرم خاصی در منطقۀ تحت‌درمان استفاده کنید. 
 قبل از استفاده از کرم باید قوانین بهداشتی در مورد شستن دست‌ها را رعایت کنید.

 بهبودی صورت تقریبا ۵-۷ روز طول می‌کشد، در حالی که تغییرات در بدن کمی طولانی‌تر است و ۱۰ تا ۱۶ روز طول می‌کشد. بهبودی آن بسیار شبیه به بهبودی زخم‌ها است. در ابتدا به نظر می‌رسد زخم است و یک‌ هفته بعد از درمان، رنگ آن صورتی می‌شود و سپس طی ماه‌های آینده مانند رنگ پوست می‌شود. آرایش را می‌توان یک هفته پس از عمل انجام داد اما بسیار مهم است که منطقۀ تحت درمان، سه ماه اول در معرض آفتاب نباشد.

آیا ممکن است خال‌ها بعد از درمان مجددا ظاهر شوند؟

در بعضی موارد ممکن است که خال بعد از درمان برگردد. هیچ درمانی برای پوست صددرصد مؤثر نیست. به همین دلیل، به‌خصوص برای خال‌های نامنظم و سرطانی، مهم است که قرار ملاقات‌های پیگیری را با پزشک خود در هر ۶ تا ۱۲ ماه انجام دهید.

چگونه از بروز مجدد خال روی پوست جلوگیری کنیم؟

بعد از درمان به شما توصیه می‌شود که در آفتاب از تجهیزات مناسب (یعنی کلاه، لباس محافظ، ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید تا از ایجاد خال در آینده جلوگیری کنید. بررسی ماهانه پوست نیز برای شناسایی هرگونه خال نامنظم یا تغییر در خال‌های موجود توصیه می‌شود.

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا