خطوط ماریونت چیست؟

خطوط ماریونت چیست؟

خطوط ماریونت چیست؟

خطوط ماریونت چیست؟ خطوط ماریونت چین و چروک‌های صورت هستند که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند. این خطوط به صورت عمودی بین دهان و چانه کشیده می‌شوند که همچنین می‌تواند باعث افتادگی در نیمه پایینی صورت شما شود.

خطوط ماریونت نام خود را از عروسک‌های زهی خیمه شب بازی گرفته‌اند، که به داشتن آرواره‌های شکافته معروف هستند تا عروسک گردان‌ها بتوانند به آن‌ها کمک کنند تا صحبت کنند.

 پوست اطراف دهان بیشتر از نواحی دیگر در معرض چین و چروک است زیرا در مقایسه با سایر قسمت‌های صورت نازک‌تر است.

خطوط ماریونت معمولاً در دهه ۴۰ سالگی شما ایجاد می‌شوند، اما ممکن است علائم آن‌ها را در سنین ۲۰ و ۳۰ زندگی خود مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید ظاهر آن‌ها را کاهش دهید، درباره علل و روش‌های درمانی آن بیشتر بدانید.


دلایل ایجاد خطوط ماریونت

خطوط ماریونت مانند انواع چین و چروک‌ها به دلیل از دست دادن کلاژن طبیعی که با افزایش سن رخ می‌دهد، ایجاد می‌شوند. 

کلاژن خود پروتئینی است که به طور طبیعی پوست شما را حجیم می‌کند.

جاذبه نیز در افتادگی پوست اطراف چانه نقش دارد و خطوط ماریونت را بیشتر به چشم می‌آورد.

در اوایل ۲۰ سالگی، پوست شما شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی و همچنین آبرسانی می‌کند که خطر ایجاد خطوط ریز و چین و چروک را افزایش می‌دهد. 

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، استرس و تغذیه نامناسب نیز ممکن است با از بین رفتن زودرس کلاژن و الاستین باعث ایجاد چین و چروک صورت شود.

علیرغم دلایل کلی چین و چروک‌ها انواع مختلفی دارند و بر اثر عوامل متعددی به‌وجود می‌آیند. 

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد خطوط ماریونت در برخی افراد می‌شود، اما تحقیقات نشان داده است که ژنتیک در این امر نقش دارد.


چگونه از شر خطوط ماریونت خلاص شویم؟

انواع روش‌های درمانی برای از بین بردن خطوط ماریونت

در حالی که چین و چروک‌هایی مانند خطوط ماریونت بخشی از روند طبیعی پیری هستند، می‌توان به طور موقت ظاهر آن‌ها را کاهش داد.
 هیچ درمان پزشکی به جز جراحی وجود ندارد که چین و چروک‌ها را برای همیشه از بین ببرد، اما برخی از روش‌ها مانند تزریق و فیلر‌های پوستی ممکن است بیشتر از سایر روش‌ها دوام داشته باشند.

جراحی برای خطوط ماریونت

تنها درمان چین و چروک که دائمی در نظر گرفته می‌شود، جراحی است. برای چین و چروک‌های عمیق، جراح پوست ممکن است ریتیدکتومی (لیفت صورت) را توصیه کند.  در این نوع جراحی، برش‌هایی برای برداشتن یا انتقال چربی ایجاد می‌شود، در حالی که بافت‌های زیرین به سمت بالا کشیده می‌شوند تا به سفت شدن صورت شما کمک کنند. از آنجایی که لیفت صورت یک جراحی پر کاربرد است، معمولاً فقط زمانی توصیه می‌شود که سایر روش‌های چین و چروک با شکست مواجه شوند. 

فقط برای درمان خطوط ماریونت، جراح ممکن است ریتیدکتومی جزئی (مینی لیفت صورت) را توصیه کند.
با توجه به اهمیت این روش، برای بهبودی باید ۱ تا ۲ هفته بعد از درمان استراحت کنید. تغییرات وزنی و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند نتایج عمل شما را به تاخیر بیاندازد، بنابراین مهم است که با جراح خود در مورد اتخاذ عادات سبک زندگی سالم قبل از موعد صحبت کنید.

لایه‌برداری با لیزر

در حالی که به عنوان یک درمان تهاجمی برای چین و چروک در نظر گرفته می‌شود، درمان با لیزر به برش‌هایی که لیفت صورت انجام می‌دهد نیاز ندارد. 
لایه‌برداری با لیزر با از بین بردن لایه‌های بالایی پوست شما از طریق لیزر کار می‌کند.
در حالی که لیزر برای برخی درمان مؤثر است، اما خطر ایجاد اسکار و هایپرپیگمانتاسیون را به همراه دارد. نتایج طولانی مدت هستند اما دائمی نیستند – احتمالاً هر چند ماه یک بار به درمان‌های تکراری نیاز خواهید داشت.

بوتاکس برای خطوط ماریونت

تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) راه حل‌های محبوبی برای رفع چین و چروک صورت اطراف دهان و چشم است. این‌ها با شل کردن عضلات صورت در زیر محل تزریق کار می‌کنند. به مرور زمان، پوست شما با کاهش ظاهر چین و چروک صاف‌تر می‌شود. 

بوتاکس ممکن است باعث کبودی و سوزش جزئی در محل تزریق شود. برای اینکه تزریق بوتاکس خطوط ماریونت را درمان کند، باید درمان را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار تکرار کنید. 
اگر تازه شروع به درمان این نوع چین و چروک‌ها کرده‌اید، این روش درمانی بهترین نتیجه را دارد.

فیلر‌های پوستی

تزریق فیلر‌های پوستی مانند بوتاکس موقتی هستند که می‌توانند به درمان خطوط ماریونت در مراحل اولیه کمک کنند. بر خلاف بوتاکس، فیلر‌ها عضلات را شل نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها با پلی ال لاکتیک یا اسید هیالورونیک به حجیم شدن پوست شما کمک می‌کنند. این به منظور تقلید از اثرات کلاژن و الاستین برای کمک به صاف کردن خطوط و چین و چروک طراحی شده است.

فیلر پوستی هیالورونیک اسید منجر به تغییر فوری می‌شود، در حالی که پلی ال-لاکتیک چندین ماه طول می‌کشد تا نتایج را به طور کامل مشاهده کنید، زیرا یک پرکننده تحریک‌کننده است که تولید کلاژن را در طول زمان تحریک می‌کند.

فیلر‌های پوستی نیز ممکن است به رفع افتادگی ناشی از خطوط ماریونت کمک کنند، اما ممکن است در صورت استفاده بیش از حد، این اثرات را به طور ناخواسته بدتر کنند. 
همچنین این نگرانی وجود دارد که تزریق این پرکننده‌ها به ناحیه گونه می‌تواند ظاهری غیر طبیعی ایجاد کند.


نتیجه‌گیری

خطوط ماریونت چیست؟ خطوط ماریونت به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شوند. ژن ها، سبک زندگی و سلامت کلی شما ممکن است بر ایجاد آن‌‌ها نقش داشته باشند، اما هیچ راهی برای پیشگیری کامل از آن‌ها وجود ندارد.

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا