آماده سازی پوست برای لایه برداری

آماده سازی پوست برای لایه برداری


برای دست یابی به بهترین نتیجه، آماده سازی پوست برای لایه برداری به عنوان قدم اول نقش مهمی بازی می کند .

آماده سازی پوست می تواند چندین هفته پیش ازاقدام به لایه برداری صورت گیرد . حتی درزمان انجام لایه برداری درصورتی که ازپیش اماده سازی شده باشد نتیجه فوری اولیه،واکنش یکنواخت تر و بهتر پوست خواهد بود .

همچنین عوارض جانبی همانند هایپوپیگمنتاسیون ، هیپرپیگمنتاسیون ، بازسازی تاخیری اپیتلیال ( Delayed Re Epithelializtion) واریتم ماندگار نیزبه حداقل می رسد .
درنهایت اینکه نایل شدن به نتیجه دلخواه پس از لایه برداری بسیارسریعتر اتفاق میافتد .


آماده سازی پوست به دوفازتقسیم می شود :
فاز اول شامل به کارگیری موتد لایه بردار ضعیف تر روزها تا هفته ها پیش از قبل ازانجام لایه برداری اصلی است و چندین هدف را دنبال می کند :


1. کاهش ضخامت لایه اپیدرم به عنوان سدنفوذی پوست
2. افزایش ضریب نفوذیکپارچه ماده لایه برداربه داخل پوست
3. تسریع زمان بهبودی پوست پس ازلایه برداری اصلی
4. کاهش میزان عوارض پس لایه برداری که مهمترین آنهاهیپرپیگمنتاسیون بدنبال التهاب میباشد (PIH)


فازدوم بلافاصله قبل از انجام لایه برداری بکارگرفته می شود وشامل چربی زدایی وپاک کردن پوست ازعوامل خارجی است ودرمواردی بانظرپزشک معالج می توان ازترکیبات بی حسی موضعی برای راحتی بیمارواحساس دردکمتر استفاده کرد .


اقدامات فازاول ودوم را با جزیییات بیشتر :

فازاول شامل فاصله زمانی دو تا چهارهفته قبل از انجام لایه برداری است که درصورتی که برنامه ریزی درست انجام دهیم و رژیم دارویی مناسب بکاربگیریم تمامی مقاصد ما ازلایه برداری بسیاربهتربرآورده می شود .

دراین مرحله دوهدف اصلی ما نازک کردن لایه استراتوم کرنئوم وکاهش احتمال PIH می باشد .
یکی هدف کمترملموس ولی قابل توجه ارزیابی تحمل بیمار در برابر رژیم های بکارگرفته شده برای قبل وبعدازدرمان همانند ضدآفتاب ، مرطوب کننده وسایرفرآورده های ضدچروک می باشد . رژیم هایی دارویی که پیش ازلایه برداری قابل استفاده هستند شامل اسیدلاکتیک ، سالیسیلیک اسید ، کوجیک اسید ، هیدروکینون ، ترتینویین ، رتینول ، گلیکولیک اسید و آزلاییک اسید است . درکناراین رژیم بایستی برای بیماریک ضدآفتاب باپوشش وسیع الطیف UVA/UVB با قدرت محافظت حداقل 30 قراردهیم . از رژیم های دارویی فوق باتوجه به پرکاربرد بودن ترتینویین وگلیکولیک اسید اینها را با جزییات بیشتر بررسی می کنیم .

ترتینویین ودیگرمشتقات هم خانواده ی آن جزمحبوب ترین داروهای مصرفی قبل ازپیلینگ می باشند . دربرخی ازمطالعات حتی کارایی ترتینویین دربهبودزخمهانیزبه اثبات رسیده است . استفاده از ترتینویین .%0.05 به مدت دوهفته جلوتر نتیجه چشم گیری در تسریع بهبود زخم ایجادشده پس ازلایه برداری دارد .

همچنین درزمان انجام پیلینگ آثارلایه برداری باسرعت بیشتری ظاهرمی گردند . حتی استفاده ازترتینویین پس از Derm brasion نیزباعث تسریع بهبودی می شود . یکی ازرژیم های درمانی خوب برای لک ملاسما استفاده دوهفته جلوترازترتینویین و هیدروکینون وپس از لایه برداری با TCA می باشد که دراین رژیم هم ترتینویین وهم هیدروکینون برروی کاهش لک ملاسماموثرهستندولی هیدروکینون میتواند درکاهش PIH نیزموثرباشد .

ترکیب دیگر A.H.A می باشد که هم در مرحله ی پیش ازدرمان وهم درزمان لایه برداری وحتی پس از ان بکار می رود و تفاوت این مراحل باهم تنها در غلظت بکاررفته است که باافزایش غلظت آن عمق لایه های برداشته شده و شدت لایه برداری هم افزایش می یابد .

عموما مصرف 3-2 هفته قبل ازاین گروه ترکیبات مارابه هدف نازک کردن اپیدرم می رساند . دربیماران دچارضایعات کراتوتیک مانند اکتینیک کراتوزیس مصرف A.H.A ضخامت لایه های کراتینیزه راکاهش داده ودر نتیجه نفوذموادلایه بردارافزایش می یابد .

باتوجه به توانایی ضعیف گلیکولیک اسید درایجاد PIH می توان آنرادرترکیب باسایرداروهاهمانند هیدروکینون ، هیدروکورتیزون وحتی ترتینویین درمدت 2 هفته پیش ازلایه برداری مصرف کرد ولی تسریع بهبودزخم در ترتینویین بیشتر و مقبول تر از گلیکولیک اسید است .

فازدوم شامل تمامی اقداماتی است که بلافاصله پیش ازلایه برداری بکارگرفته می شود وشامل چربی زدایی است که حتی دربرخی مواردشایدواژه ای چربی زدایی عمقی که منظوراستفاده از محلول جسنریا گلیکولیک اسید است . دراین مرحله می توان ازترکیبات بی حسی موضعی استفاده کرد و برخی از متخصصین برای پاکسازی ازالکل یااستون یاترکیب این دوپیش ازپیلینگ استفاده می کنند.

دربرخی مراکزنیزدراین مرحله کلرهگزیدین رابکارمی برند اما به خاطرداشته باشیم باتوجه به ایجادکراتیت بدنبال مصرف کلرهگزیدین ایده خوبی برای استفاده درصورت نمی باشد . میزان موادمصرف دراین مرحله و مدت زمان ماندگاری آن برروی پوست درنتیجه بعدی و عمق نفوذداروبه پوست ویکنواختی توزیع ترکیب لایه بردارموثر است . می توان برای ارزیابی پاسخ بیمارهرکدام ازترکیبات فوق رابرروی پوست اسکالپ تست کرد .

به عنوان یک نکته مجزایادآورمی شوم که درصورت استفاده ازدستگاههایی که حرارت ایجادمی کنندهمانند دستگاههای الکترسرجیکال بهتراست برای پاکسازی وچربی زدایی پوست ازاستون استفاده نکنیم !

ترکیبات بی حسی موضعی که نماما ازخانواده caine هستند را می شود هم قبل ازقراردادن لایه برداروهم پس ازان استفاده کرد .

یکی ازترکیباتی که دربرخی از کتب بصورت تجربی به عنوان کنترل کننده موثردردشناخته شده است شامل %20 بنزوکایین ، %6 لیدوکایین ، %4 تتراکایین است . اقدام دیگربلافاصله قبل لایه برداری هیدراته کردن پوست است که میزان نفوذداروهای لایه برداررا افزایش می دهد .

درصورت استفاده ازگلیکولیک اسید%70 ومحلول جسنر دیگر نیازی به مرحله پاکسازی ومصرف این قبیل ترکیبات نیست واین اسیدها خودبالقوه قدرت نفوذیکپارچه به درون بافت رادارند .

شماره تماس های کلینیک زیبایی بلزا